رب گوجه فرنگی

۱- انواع تولیدات:

ردیفتولیداتمشخصات فنیظرفیت اسمی
۱رب گوجه فرنگیبریکس۳۲-۲۸ در قوطی های یک ونیم کیلوگرمی به عنوان چاشنی مواد غذایی۱۵۰۰ تن

 

۲- فرآیند تولید :

۱) دریافت گوجه فرنگی

۲) خیساندن و شستشوی مقدماتی گوجه

۳) سورتینگ و شستشوی گوجه

۴) خرد کردن گوجه

۵) پخت اولیه

۶) فیلتراسیون

۷) تانکر فرموله

۸) تفلیظ آب گوجه

۹) پاستوریزاسیون

۱۰) پرکردن در قوطی و دربندی

۱۱) پاستوریزاسیون قوطی پرشده

۱۲) عبور از دوش آب سرد

۱۳) خشک کردن

۱۴) اتیکت زنی و بسته بندی

 

۳- ویژگیهای فرآیند، نکات فنی و شرایط عملیاتی :

فرآیند تولید محصول به شرح ذیل قابل بیان می باشد:

۱- گوجه فرنگی در سبدهای یا جعبه های ۲۵ کیلوگرمی وارد کارخانه می شود و پس از توزین در سکوی بارگیری قرار می گیرد و کالای توزین شده و با کنترل تعداد جعبه با سبد تحویل گرفته می شود.

۲- در محل سکوی بارگیری یک حوضچه سیمانی قرار دارد که کف آن از صفحات مشبک پوشانده شده و پر از آب است   گوجه ها از سبد در آب حوضجه تخلیه می شود البته کف حوضچه دارای شیب مناسب می باشد به طوری که با باز کردن دریچه خروج گوجه ها به راحتی همراه آب در کانال مربوطه جاری شده و ضمن شستشو اولیه به سمت خط تولید بعد از آن بوده و مجهز به لوله های هوا می باشد هوای دمیده شده از این لوله ها سبب به غلیان در آمدن گوجه ها و در نتیچه شستشوی بهتر گوجه ها می شود.

۳- سپس گوجه ها برای شستشوی نهایی از زیر دوشهای آب رد شده و روی میز سورتینگ قرار می گیرد گوجه فرنگی ها در حین عبور از سورتینگ توسط کارگرانی که در دوطرف میز قرار دارند مورد بازرسی قرار می گیرند و گوجه های نا مناسب و کال و لهیده و یا چیزهای دیگری مثل چوب و غیره را که احتمالاً همراه گوجه باشند از گوجه ها جدا می گردند.

۴-گوجه های تمیز شده عبور از زیر دوش آب که شستشوی نهایی را انجام می دهد وارد خرد کن می شود و در آن خرد کن که از یک سری تیغه های انجام می دهد وارد خرد کن می شود و در آن خرد کن که از یک سری تیغه های متحرک تشکیل شده است سبب خرد شدن گوجه ها می شود. گوجه های خرد شده وارد مخزنی با حجم حدود یک متر مکعب در زیر خرد کن موسوم با بالانس تانکر می شوند.

۵- گوجه های خرد شده توسط منو پمپ وارد پری هیترمی شوند. پری هیتر یک دستگاه افقی استوانه است که درون آن    لوله های استیل با قطر کمتر قرار دارد  واطراف لوله ها بخار می باشد بطوریکه گوجه های خرد شده با عبور از داخل این       لوله ها به حرارت حدود ۹۰-۸۵ درجه سانتیگراد می رسند. حرارت داده شده در پری هیتر اولاً سبب می شود تا راندمان آبدهی در مرحله فیلتراسیون افزایش یابد ثانیاً آنزیم پکتیناز از بین برود و در نتیجه رب تولیدی از ویسکوزیته مناسبی برخوردار باشد ثالثاً بار میکروبی کاهش یافته و به راندمان سالم سازی در مراحل بعدی کمک می کند و به علت متلاشی و نرم شدن بافت گوجه ها ضمن آسان کردن عمل آبگیری استهلاک صافی ها را نیز کاهش می دهد.

۶- گوجه های خرد شده پس از عبور از پری هیتر وارد صافیها می شوند این صافی ها دو یا سه مرحله ای می باشند بطوری که تفاوت مراحل مختلف در قطر توری های آنها می باشد توری مرحله اول با سوراخهای با قطر یک و مرحله دوم حدود ۷/۰ و مرحله سوم ۴/۰ میلیمتر می باشد. مراحل مختلف اولاٌ برای بالابردن کیفیت و کمیت آبگیری می باشد و ثانیاٌ بسته بندی به شرایط مواد اولیه می توان به دلخواه از بعضی مراحل استفاده کرد و یا آن را از دور خارج نمود.

۷- پس از آن آب گوجه ها وارد تانکر فرموله که مخازنی استیل می باشد می شوند در این مخازن به میزان حداکثر ۳ درصد وزن محصول نهایی به آب گوجه نمک طعام افزوده می شود.

۸- آب گوجه فرموله شده توسط پمپ وارد دیگ تغلیظ می گردد. البته نمک را می توان در محصول نهایی پس از خروج  از دیگ تغلیظ اضافه کرد اما به علت بالا بودن نا خالصی در کشور ما ولزوم افزودن آب نمک به جای نمک خشک این کار اگر در تانکر فرموله انجام شود صحیح تر است. آب گوجه می تواند در یک یا دو یا چند مرحله تغلیظ شود تا به محصول نهایی تبدیل گردد. این کا در کارخانجات رب گوجه فرنگی معمولاٌ در دو مرحله به صورت بچ و یا دریک سیستم مداوم و به صورت                سیرکولاسیون انجام می شوداما در کارگاه کوچک می توان از دیگهای تحت خلا یک مرحله ای و یا از دو دیگ مشابه هم و در طی دو مرحله استفاده نمود. در هر حال آب گوجه در دیگ تغلیظ تحت خلا و به صورت غیر مستقیم تماس با حرارت بخار حرارت می بیند و آب خود را از دست می دهد و بنا به دلخواه تولید کننده تا درجه بریکس مورد نظر تخلیه می شود. همانطوریکه قبلاٌ اشاره شده تغلیظ آب گوجه تحت خلا سبب حفظ کیفیت رنگ و ویتامین ها از یک طرف افزایش سرعت عمل صرفه جویی در انرژی از طرف دیگر می گردد.

۹- رب گوجه فرنگی آماده شده از دیگ تلغیظ وارد مخزن ذخیره می شود.

۱۰- گوجه از مخزن ذخیره با عبور از دستگاهی مشابه پری هیتر پاستوریزه شده و در درجه حرارت حدود ۸۵ درجه سانترفیوژسانیگراد حرارت میبیند.

۱۱- رب گوجه توسط دستگاه پرکن در قوطی یا ظروف مشابه پر می شود.

۱۲- سپس قوطی های پر شده از رب گوجه فرنگی دربندی می شود.

۱۳- پس از در بندی قوطی پرشده از تونل بخار عبور داده می شود بطوریکه حرارت مرکز قوطی به ۹۰ درجه سانتیگراد برسد و پاستوریزه گردد و نگهداری زمان اقامت محصول در حرارت مذکور بستگی به نوع ظروف بسته بندی و اندازه آن دارد.

۱۴- پس از عبور از تونل بخار قوطی از زیر دوش آب سرد عبور کرده بطوری که درجه حرارت مرکز قوطی ۴۰-۳۸ درجه سانتیگراد کاهش یابد پس از عبور از زیر دوش آب سرد از زیر یک پنکه که هوای گرم می زند عبور کرده و خشک می شوند.

۱۵- سپس قوطی اتیکت خورده و در کارتن بسته بندی می شود.

۱۶- محصول تولید شده به انبار محصول حمل و پس از طی مدت قرنطینه (حدود ۱۵ روز) در صورت منفی بودن نتیجه آزمایشات موارد لزوم قابل عرضه می باشند.

۴- مواد اولیه اصلی:

ردیفمواد اولیه اصلیمشخصات فنی مصرف سالیانه تأمین
۱گوجه فرنگیماده اولیه رب عاری از هرگونه ضایعات ۷۵۰۰ تن 
۲نمک طعامافزودنی۵۰ تن  
۳پر کلرینپودر ضد عفونی کننده۲ تن 
۴سودکاستیکجهت جستجو۴ تن  
۵اتیکتبه منظور درج مشخصات کالا۲۵۰۰ هزار عدد 
۶چسب چسب مایع۱۰ هزار عدد 
۷قوطییک کیلوگرمی۷۶۵ هزار عدد 
۸قوطینیم کیلوگرمی۱۵۳۰ هزار عدد 
۹کارتن۲۴ تایی۶۴ هزار عدد 

 

۵- ماشین آلات و تجهیزات اصلی(فرآیند تولید، آزمایشگاه و تعمیر گاه) :

ردیفماشین آلات و تجهیزاتمشخصات فنیتعداد تأمین
۱خط کامل سورتینگظرفیت ۴ تن در ساعت۱ 
۲خردکن با مخزن و منو پمپظرفیت ۴ تن در ساعت۱ 
۳پیش گرم کن و متعلقاتاستوانه ایی۱ 
۴صافی سه مرحله ایبا قطر توری ۷، ۱/۴ میلیمتر۱ 
۵تفاله بر زیر صافیحلزونی۱ 
۶تانک فرمولهاستیل ۲۵۰۰ لیتر                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ۲ 
۷دیگ پخت سیستم کامل خلا و کندانسور و همزن دوبل۲ 
۸مخزن ذخیرهیک تنی استیل با ضخامت ۳ میلیمتر۱ 
۹پاستوریزاتور و متعلقات افقی ستونی لوله ای با پمپ۱ 
۱۰پر کنپیستونی۱ 
۱۱در بندی۱۰ قوطی در دقیقه۱ 
۱۲سینی و نوار انتقال قوطی۴ متر۱ 
۱۳تونل پاستوریزه ۱۳ متر طول و همراه قسمت خنک کن ۱ 
۱۴خشک کن با فن ۳ متر ۱ 
۱۵اتیکت زنظرفیت ۱۰ قوطی در دقیقه۱ 
۱۶باسکولقپان معمولی۱ 
۱۷دیگ بخار با سختی گیریک تنی۱ 
۱۸زنراتور اضطراری۱۰۰ کیلووات ساعت۱ 

 

 ۶ تعداد کارکنان:

مدیریتکارشناسیتکنسینکارگرماهرکارگرسادهکل کارکنان
۱۲۴۰۲۵۴۱

 

۷- کل انرژی مورد نیاز:

توان برق(کیلووات)آب روزانه(مترمکعب)سوخت روزانه(گیگاژول)
۲۲۴۹۱۱

 

۸- زمین و ساختمان ها : (متر مربع)

زمین سالن تولیدکل انبارهاکل زیربنا
۵۸۰۰۱۱۰۰۲۰۰۱۶۵۵

 

دیدگاهتان را بنویسید