بسته بندی حبوبات و پوست گیری جو

۱- انواع تولیدات:

ردیف تولیدات مشخصات فنی ظرفیت اسمی
۱ حبوبات انواع حبوبات شامل عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لپه، نخود، ماش ۱۲۱۵ تن
۲ جو پوست کنده و بسته بندی شده ۱۲۱۵ تن

 

۲-فرآیند تولید:

۱) بوجاری

۲) برس زنی

۳) سورت

۴) بسته بندی

۵) پوست گیری ( سیاه دانه گیر)

۶) سبوس گیری

 

۳- ویژگیهای فرآیند، نکات فنی و شرایط عملیاتی:

خط تولید بوجاری و بسته بندی حبوبات شامل دستگاه شن گیر، بوجاری، برس زدن سیلوها و الوارتورها و ملحقات آن می باشد و در انتهای خط نیز دستگاه بسته بندی حبوبات قرار دارد که محصول را بسته بندی می نماید. تمامی این دستگاه ها ساخت ایران می باشد. اساس فرآیند بسته بندی حبوبات در واقع جدا سازی نا خالصی ها و ذرات خارجی و تمیز کردن و بسته بندی آنهاست و دستگاه های ذکر شده جوابگوی نیاز این فرآیند می باشند. بزرگترین دستگاه های بوجاری در کارخانجات تولید آرد و سیلو استفاده می گردد و بالاترین ظرفیت را دارد که از انواع الک ها در چند نوبت و شن گیر و سیاه دانه گیر و آهن گیر استفاده می شود. دستگاه های به کار رفته در واحد بسته بندی حبوبات در واقع همان کار بوجاری انجام می دهند، منتها در ظرفیت و سایز پایین تر، دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز را برای حمل محصول از انبار به سالن تولید یا برای حمل محصول (جو) بعد از بوجاری به قسمت سبوس گیری و یا برای حمل حبوبات بوجاری شده به داخل بسته بندی نیاز به الواتور است.

بوجاری:

این دستگاه ها در واقع الک های لرزان و پنوماتیک می باشند که ضمن عمل بوجاری گرد و خاک آن را نیز می گیرند. الک های لرزان  بطور موازی ورودی هم با فاصله قرار گرفته اند. در اثر لرزش عمل بوجاری را انجام می دهد و دانه های درشت و کاه وکلش و سنگ های بزرگ را نیز می گیرد. طول : ۸۰/۱، عرض: ۵/۱ تعداد الک ها با سه مش متفاوت بوده و ظرفیت آن یک تن در ساعت می باشد. الک ها به صورت کشویی بوده و میتوان آنها را عوض کرد. لذا درجه بندی محصول از نظر اندازه و یکنواختی بوسیله الک های مورد نظر تأمین می گردد. در الک اول سیخ و چوب و کلوخه های درشت و دانه های بزرگتر از لوبیا در الک دوم نیم لپه یا دانه های شکسته ولی هم سایز لوبیا و در الک سوم ذرات ریز که از لوبیا ریز تر استمثل شن، غلف هرز و غیره جدا می گردد.

 

 

پوست گیر( سیاه دانه گیر، شن گیر ):

این دستگاه استوانه ای است که جو از آن عبور نمی کند ولی دانه های ریز از جمله سیاه دانه، تخم علف های هرز و دانه های شکسته و کوچک و کلیه ذرات ریز از آن عبور می نمایند. استوانه توسط الکترو موتور حرکت دورانی نموده و دانه های ریز از خود عبور و دارای طول ۱۶۰ و عرض ۲۰/۱ می باشد.

برس زنی :

عمل برس زنی بر روی حبوبات را انجام می دهد. این دستگاه استوانه ای است که در قسمت مرکزی آن تعدادی برس تعبیه شده و استوانه خارجی آن دارای سوراخ های ریزی است که با حرکت دورانی به برس ها حرکت و عمل برس زنی را انجام        می دهند و در صورت وجود دانه های ریز، این دانه ها از سوراخ ها عبور کرده و جدا می گردند. در صورتی که واحد بخواهد پارافین زده شود در قسمت بالای این دستگاه می توان منبع کوچکی قرار داد تا پارافین به صورت کم به داخل محصول ریخته شود. ( عمل پارافین زدن برای ایجاد شفافیت در حبوبات است). عمل برس زنی نوع تمیز کردن تکمیلی است چرا که دانه های دارای شکستگی و گرد و خاک و حشرات و ذرات خارجی در این عمل از دانه جدا شده و محصول کاملاً تمیز می گردد. این دستگاه دارای طول۵/۱ و عرض ۵/۲ می باشد.

سورت:

نوار سورت ۴ متری با عرض ۶۰ سانتیمتر تعبیه گردیده که دو طرف نوار سورت کارگران قرار می گیرند و عمل جدا سازی و سورت و درجه بندی را انجام می دهند.

سبوس گیر:

برای جدا کردن پوست جو از این دستگاه استفاده می شود. محصول در داخل این دستگاه حرکت دورانی پیدا کرده و به جداره آن برخورد کرده و پوست جدا می شود. دستگاه سبوس گیر یک تن در ساعت ظرفیت دارد.

دستگاه بسته بندی :

یک دستگاه بسته بندی برای بسته بندی حبوبات و یک دستگاه به منظور بسته بندی جو در نظر گرفته می شود. در کنار این دستگاه ها در خط تولید نیاز به ۳ سیلو، ۲ عدد در ابتدای ورود محصول به بوجاری ها و یکی روی دستگاه بسته بندی جو    می بایستی تعبیه گردد. بمنظور تأمین نیروی محرکه خط تولید به تعدادی الکتروموتور نیاز است. همچنین دو عدد سیلکون برای گرفتن گرد و خاک و ضایعات حاصل از بوجاری جو و حبوبات، مورد نیاز می باشد.

۴- مواد اولیه اصلی:

ردیف مواد اولیه اصلی مشخصات فنی مصرف سالیانه تأمین
۱ حبوبات از انواع عدس و لوبیا ۵/۱۲۵۱ تن  
۲ جو همراه با پوسته ۱۳۷۳ تن  
۳ سلفون به منظور بسته بندی ۲۲۶۲۴ کیلوگرم  
۴ کارتن برای بسته بندی ۲۳۰۵۰۰ عدد  
۵ قرص برای ضد عفونی ۱۷۰۰ عدد  

 

۵- مشین آلات و تجهیزات اصلی ( فرآیند تولید، آزمایشگاه و تعمیرگاه ):

ردیف ماشین آلات و تجهیزات مشخصات فنی تعداد تأمین
۱ بوجاری سه طبقه شامل الک های ارزان و پنوماتیک ۱  
۲ برس زنی و پارافین زنی بصورت استوانه ای و پارافین برای ایجاد شفافیت در حبوبات ۱  
۳ الواتورها ۲ متری ۱  
۴ سیکلون ها برای گرفتن خاک و ضایعات ۱  
۵ سیلوها برای نگهداری ۱  
۶ بسته بندی برای بسته بندی حبوبات و جو ۱  
۷ پوست گیری برای گرفتن پوست اضافی حبوبات ۱  
۸ برس زنی بطول ۵/۱ و عرض ۵/۲ متر ۱  
۹ سبوس گیری برای جدا سازی پوست در یک دستگاه با حرکت دورانی ۱  
۱۰ نوار سورت ۴ متری عرض ۶۰ سانتیمتر برای درجه بندی نمودن ۱  
۱۱ نوار نقاله عرض ۳۰ سانتیمتر ۱  

 

۶- تعداد کارکنان:

مدیریت کارشناسی تکنسین کارگرماهر کارگرساده کل کارکنان
۱ ۰ ۲ ۳ ۷ ۱۷

 

۷-کل انرژی مورد نیاز:

توان برق(کیلووات) آب روزانه(مترمکعب) سوخت روزانه(گیگاژول)
۹۱ ۵ ۲

 

۸- زمین و ساختمان ها (مترمربع):

زمین سالن تولید کل انبارها کل زیر بنا
۲۹۰۰ ۱۱۵ ۵۲۰ ۸۱۵

 

دیدگاهتان را بنویسید