دومین نشست کمیسیون صنعت، معدن تجارت انجمن جوانان کارآفرین استان تهران

دومین نشست کمیسیون صنعت، معدن تجارت انجمن جوانان کارآفرین استان تهران با بررسی مشکلات شهرک های صنعتی استان تهران برگزار گردید. در این نشست مهندس صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران به همراه هیئتی از معاونان و مشاوران خود به گفتگو با فعالان جوان اتاق بازرگانی تهران پرداخت.
در ابتدای این نشست، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران ضمن اشاره به اهمیت جوانگرایی و توجه به مشکلات جوانان کارآفرین، برنامه ها و تسهیلات شهرک های صنعتی را تشریح کردند.

‎صابر پرنیان با اشاره به محدودیت های ماده ۱۱ قانون هوای پاک از تلاش های صورت گرفته برای مستثنی کردن شهرک های صنعتی از محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری خبر داد. مدیرعامل شهرک های صنعتی تهران با بیان مظلومیت استان تهران در تخصیص اعتبارات دولتی افزود، سهم شهرک های صنعتی استان تهران حدود یک چهارم میانگین کشوری است. این موضوع با توجه به استقرار عمده صنایع ملی و درآمدزایی آنها نیاز به اصلاح جدی دارد.
در ادامه شاهین اصغری رییس کمیسیون ضمن اشاره به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی مانند آب، برق، گاز از آمادگی اعضای این انجمن برای سرمایه گذاری در این حوزه به شرط تضمین خرید به نرخ رقابتی از طریق برگزاری مناقصات شفاف خبر داد. ایشان همچنین با تأکید بر ضرورت ارائه تسهیلات تشویقی به واحدهای صنعتی استفاده کننده از تکنولوژی هایی که سبب بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش مصرف آب و کاهش آلایندگی محیط زیست میشوند، خواستار ایجاد مجتمع های صنعتی اشتراکی در شهرک های صنعتی به جهت کاهش هزینه های سرمایه گذاری اولیه واحدهای تولیدی شد.
‎محمد حسین حیاتی فعال حوزه ماشین آلات راهسازی-معدنی مستقر در شهرک های صنعتی شمس آباد و پرند، با بیان مشکلات زیرساختی از عدم تناسب انشعابات با نیاز واحد های صنعتی مستقر در این دو شهرک انتقاد کرد. همچنین خواستار اصلاح فرایند از اخذ مجوز های لازم از شرکت شهرک های صنعتی شد. وی به عنوان طراح ایده “شهرک صنعتی جوانان” با توضیحی مختصر این طرح کمیسیون را مطرح نمود و پیشنهاد داد که با ارتباط مستمر طرفین مشکلات و راهکارها بررسی شود.
امیر دارستانی فعال دانش بنیان نیز پیشنهادی ارائه داد برای همکاری انجمن جوانان کارآفرین با شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برای عارضه یابی صنعتی و معرفی تکنولوژی های نوین به صنایع مستقر در شهرک ها جهت بهبود فرآیندهای صنعتی و افزایش بهره وری.
سید سهراب حسینی نایب رییس کمیسیون از اهمیت معادن در صنعت کشور و لزوم توجه به سهم مواد معدنی در تولید به لزوم در نظر گرفتن زیر ساخت لازم برای کارخانجات فرآوری در شهرک های صنعتی گفت.
ترانه خسروی دبیر کمیسیون نیز بر اهمیت ارائه تسهیلات ویژه برای جذب سرمایه خارجی در جهت ایجاد کنسرسیوم های مشترک با طرف های خارجی در راستای بهبود شرایط تولیدی کارخانجات بزرگ تاکید کرد.
صابر پرنیان در پایان تاکید کرد که با تصویب اختصاص یک درصد از مالیات ارزش افزوده به شهرک‌ها، اعتبار لازم جهت رفع مشکلات زیرساختی فراهم خواهد آمد. همچنین در پاسخ به انتقاد اعضای کمیسیون به خرید و فروش پروانه های بهره برداری، از فسخ ۴۰ قرارداد راکد در ماه خبر داد و گفت که با این موضوع مقابله خواهد کرد.
در پایان شاهین اصغری رییس کمیسیون صنعت، معدن، تجارت ابراز امیدواری کرد تا جلسه دیگری در آینده نزدیک و پس از جسات کارشناسی نمایندگان دو طرف برگزار شده و مشکلات شهرک های صنعتی به همراه راهکارهای پیشنهادی به صورت مدون به نهادهای ذیربط برای تصمیم گیری ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید